Despre noi |  Contact      |       RO



DespreSpa pe Facebook DespreSpa pe Twitter Aboneaza-te prin RSS pentru a primi noutatile despre SPA si Wellness

Ambasador in Romania
Partener media in Romania

Interviu cu Maria Rendes

Translate 

07 oct 2014

Maria RendesQ: Care este situatia conceptului de „destinatie spa” in Romania?

 

A: „Spa-urile destinatie” sunt un grup mai restrans si select de spa-uri, unde principalul motiv al vizitei oaspetilor este spa-ul insusi, iar focusarea este data de wellness si dezvoltare personala, ce vizeaza stilul de viata. Acestea sunt pentru cei care cauta experienta spa 100% si nealterata. Se deosebesc de «spa-urile resort», acestea din urma fiind mai numeroase, si chiar daca pot fi alese pentru vacante spa, sunt «condimentate» si cu: alimente bogate, vin, golf, chiar jocuri de noroc, activitati pentru intreaga familie, nunti, intalniri business etc. «All you need is a destination!» suna o reclama a unei agentii de turism. Aplicand formula in cazul nostru, cu atatea frumuseti naturale, adevarate colturi de rai de care beneficiaza Romania, ar trebui sa avem, sau cel putin sa incepem sa dezvoltam proiecte de «destination spa» de-a lungul si de-a latul tarii. Si totusi, acestea se lasa asteptate. De ce? Incerc o trecere in revista a motivelor care ne impiedica sa avem astfel de proiecte, cel putin deocamdata. Spa-urile destinatie sunt printre cele mai scumpe. Orice tip de spa necesita fonduri financiare semnificative, sumele sunt insa si mai importante cand vorbim de spa-uri destinatie. Sunt locatii in care fiecare centimetru patrat, incepand de la cazare, masa, toate imprejurimile, toate facilitatile, orice contact si interactiune, toate trebuie sa furnizeze experiente spa absolut personalizate pentru fiecare utilizator in parte si in fiecare minut al sederii acestuia la spa, sedere care de regula e de minim 7 zile. Nu este un program de 3-4 ore de spa pe zi, ci este vorba de 24/24 de ore de spa pe zi. Aceste diferente sunt usor de extrapolat in termeni financiari. In concluzie, in conditiile realitatilor economice actuale, e lesne de inteles de ce acest fel de spa-uri trebuie sa astepte vremuri mai prielnice, avand in vedere cã si celelalte tipuri de spa-uri intampina mari dificultati de finantare. Felul in care investitiile s-au facut in tara, in spa, nu incurajeaza investitii viitoare si nici pe creditori. Cele mai multe spa-uri nu au mizat de la inceput pe „know-how-ul” specialistilor, iar acum sunt nevoiti “sa invete din mers”, sa-si regandeasca strategia sau conceptul care ii defineste sau chiar sa-si schimbe pozitionarea in piata. Cu atat mai mult cand vorbim de spa destinatie, doar flerul pentru business si entuziasmul unora nu poate inlocui si egala bagajul de cunostinte si experienta cunoscatorilor domeniului. Iar unul care sa se ocupe de o asemenea dezvoltare trebuie sa fie capabil in primul rand sa aduca sub acelasi acoperis experti si specialisti din diverse domenii: « the waters », dieta si nutritie, miscare, exercitiu si fitness, masaj si bodywork, estetica, ingrijirea pielii, metode naturale de infrumusetare, fitoterapie, aromaterapie, climatologie si ecologie globala, arta sociala si culturala, cultura spa, valori, psihologie, medicina alternativa, tratamente clinice si terapeutice, reabilitare si stres management, meditatie, preventie si wellness etc.

 

Avem asemenea specialisti? Raspunsul este: am avea, insa toti acestia trebuie sa invete „limbajul” spa si totul trebuie adus la un numitor comun tradus prin cultura spa. Una adaptata la conditiile noastre. Asadar, o mare investitie in oameni, training si implementare de nou. Si nu este usor, daca investitorii autohtoni par dispusi sa accepte tot ce ofera domeniul in materie de tehnica, facilitati, echipament, amenajari, tratamente inovative, toti par sa manifeste rezerve cand vine vorba de investitia in oameni si angajarea de personal. E drept, conditiile noastre sunt mai modeste si efortul de training trebuie sa fie mai mare decat in Anglia, de pilda. Nici legislatia sau conditiile de impozitare nu ne vin in ajutor.

 

Lipsa unor directii de dezvoltare, al unui sprijin organizational al domeniului spa la nivel national, isi rasfrang esecul in rezultate modeste ale spa-urilor in operare. Si totusi, spa fara personal de calitate nu exista, ei sunt chintesenta intregii experiente. Fondurile financiare pentru dezvoltare par sa se imparta intre constructie, arhitecti, designeri, comerciantii de produse spa si facilitati si nu se aloca nimic sau mai nimic dezvoltarii de personal spa. Asadar, raspunsul este : nu suntem prea aproape de dezvoltarea de spa destinatie in Romania. Nivelul serviciilor intr-un spa destinatie trebuie asigurat si de un numar de personal ce asigura servicii/numar de clienti serviti, semnificativ marit, fata de alte tipuri de spa.

 

Nu in ultimul rand, as aminti ca utilizatorul de spa destinatie trebuie sa aiba un anume nivel de educatie spa, nu este un debutant intr-ale experientei spa, alegerea lui este in perfecta cunostinta de cauza. El cunoaste deja beneficiile mersului la spa, si vrea mai mult si poate sa isi aloce timp sau e nevoit sa-si aloce timp pentru o experienta totala. Mai stie ca e posibil ca la sfarsitul acesteia viata lui sa se schimbe si sa adopte un stil de viata mai sanatos si isi doreste acest lucru, de fapt acesta e motivul principal pentru mersul la un asemenea spa. Cat de aproape suntem de acest punct, sau cati dintre noi? Pe meleagurile noastre cultura spa pare sa incline mai mult inspre spa de weekend, piscine aglomerate, spa pentru intrega familie incluzand copiii, recreatie. Ceea ce nu este neaparat rau, dar spa-ul destinatie este altceva.



Daca iti plac articolele de pe portalul despreSpa.ro, intregistreaza-te la newsletter aici

Afli toate noutatile SPA & Wellness!
In plus primesti gratuit 5 ebook-uri!

Brosura SPA Business 2014
Revista SPA & Wellness
Recent inregistrate

pot utiliza Carduri / Vouchere Cadou SPA











Firme consultanta