Despre noi |  Contact      |       RO



DespreSpa pe Facebook DespreSpa pe Twitter Aboneaza-te prin RSS pentru a primi noutatile despre SPA si Wellness

Ambasador in Romania
Partener media in Romania

Magicul 7

Translate 

08 oct 2013

Pentru a afla raspunsuri la sapte intrebari-cheie cu referire la industria spa autohtona, am stat de vorba cu  Nicolae Aron, investitor si director general Hilton Sibiu; Roxana Aron, investitor Vitarium Spa si Nicolae Capusan, CEO SunGarden Golf & Spa Resort.  

 

Ce conditii considerati ca trebuie sa indeplineasca un spa pentru a  fi de 5*?

 

Este unanim acceptat faptul ca spa-ul de 5* trebuie sa fie caracterizat, in primul rand, de excelenta in servicii. Terapeutii trebuie sa lucreze la cele mai inalte standarde si sa le inspire clientilor suficienta energie pozitiva pentru a reveni. Atat design-ul, cat si conceptul general pe care se bazeaza spa-ul joaca roluri primordiale—,,Un centru spa trebuie sa inspire clientul, sa il relaxeze si sa reprezinte cu adevarat o evadare din cotidian”, este de parere Roxana Aron, investitor Vitarium Spa, Alpin Resort Hotel. Nicolae Capusan, CEO SunGarden Golf & Spa Resort, considera ca  un centru spa de cinci stele trebuie sa ,,tinda catre ceea ce noi—cei din industria ospitaliera—consideram cel mai dificil: un loc unde co-cream valoare cu fiecare client in parte.”  

 

Sun Garden Resort

 

In ce masura credeti ca piata romaneasca este pregatita pentru inaugurarea unei destinatii spa?

 

Principala concluzie a discutiilor purtate cu investitorii autohtoni—persoane care au in spate ani intregi de experienta in domeniu — este ca piata spa romaneasca ascunde un urias potential de dezvoltare: ,,Din punct de vedere geografic, Romania are un potential mare de dezvoltare, atat in zona urbana, cat si in sectoarele balnear, montan si marin”, ne-a dezvaluit Roxana Aron.

 

Pe de alta parte, Nicolae Aron, investitor si director general Hilton Sibiu, considera ca in Romania se afla in curs de formare o comunitate a iubitorilor de spa: ,,Societatea in care traim este una cu ritm alert, iar stresul isi spune cuvantul. Nevoia de relaxare si de ingrijire fizica si/sau mentala a omului modern reprezinta un argument suficient de solid pentru inaugurarea unei destinatii spa”.

 

Nicolae Capusan crede ca este interesant sa urmarim cum evolueaza perceptia noastra asupra unor obiceiuri consacrate (de pilda, ,,sanitas per aquam” - sanatate prin apa). Bazandu-ne pe experienta statiunilor balneare de renume din tara, centrele SPA devin o formula moderna la care publicul poate apela pentru diverse aspecte: cure generale, metode de prevenire etc.

 

Credeti ca vor avea loc schimbari majore pe piata in urmatorii ani?

 

Raspunsurile la aceasta intrebare s-au invartit toate in sfera unui cvasi-nu. In sensul ca piata nu pare sa pregateasca schimbari majore, dar prezinta, cu toate acestea, o directie ascendenta: ,,Ne aflam intr-o perioada de cautari. Cu siguranta dezvoltarea in acest domeniu va lua amploare in urmatorii ani”, este de parere investitorul Alpin Hotel Resort, Roxana Aron. Nicolae Capusan este ferm in a afirma ca schimbarile vor avea loc cu siguranta: ,,Piata romaneasca este intr-o continua transformare si noua ne place acest lucru. Prin comparatie cu centrele spa din strainatate, asistam la o crestere a nivelului asteptarilor clientilor. Aceasta ne va determina sa fim tot mai competitivi, sa oferim produse si servicii cat mai performante.”

 

The Spa at Hilton Sibiu

 

Care considerati ca sunt principalii indicatori de performanta in industria spa?

 

Ca in orice alt business, profitabilitatea si calitatea produselor functioneaza si in calitate de indicatori de performanta. In plus, Nicolae Aron ne-a oferit o lista punctuala, care include: numarul camerelor de tratament si utilizarea lor, investitiile in echipamente, cheltuielile de exploatare per terapie, costurile consumului de apa si energie, principiile de planificare a terapiilor si procentul de ocupanta.

 

Afirmatii extrem de relevante in acest sens ii apartin domnului Nicolae Capusan: ,,Raportandu-ne la marea categorie a industriei ospitaliere, performanta industriei spa poate fi masurata printr-o serie de indicatori specifici. In primul rand, ma refer la indicatorii de tip benchmark: MPI (Market Penetration Index), ARI (Average Rate Index), RGI (Revenue Generated Index), care contureaza imaginea unei unitati spa in comparatie cu competitorii principali. In al doilea rand, sa nu uitam indicatorul pe care l-am implementat si la SUN Garden Golf & Spa Resort—GOP PATH (Gross Operation Profit Per Available Treatment Hour), prin care analizam profitul brut pe ora disponibila de tratament. La nivel microeconomic, prin aparatul nostru de marketing urmarim si indicatorii calitativi.”

 

Cum apreciati ritmul de dezvoltare al pietei spa in Romania?

 

Exista o opinie generala conform careia piata va mentine un trend ascendent in urmatorii ani. Acest lucru se explica, pe de o parte, prin faptul ca spa-ul reprezinta inca un concept relativ nou pentru Romania, iar interesul consumatorilor se afla in crestere. Exista un numar foarte mare de romani care nu au efectuat pana la momentul actual nicio vizita la spa, fie din motive financiare, fie prin prisma perceperii conceptului ca strain. Odata ce va avea loc o echilibrare a pietei, atat in sensul cresterii veniturilor medii, cat si in cel al constientizarii importantei relaxarii, cu siguranta ca si ritmul de dezvoltare va fi accelerat. Si Nicolae Capusan opiniaza ca piata evolueaza intr-un ritm sanatos. Conform domnului Capusan, exista doua categorii bine definite pe piata: cea a centrelor spa functionale (aproape de domiciliu) si destinatiile in sine (zone protejate de agitatia urbana). 

 

Ce sfat i-ati da unei persoane care doreste sa faca o investitie in sectorul wellness? Ce alternativa sa aleaga dintre cea a construirii unei afaceri de la zero sau cea a preluarii unui model care are deja succes in strainatate (prin franciza, de pilda)?

 

Roxana Aron considera ca solutia optima consta in construirea afacerii de la zero, cu cercetarea in prealabil a pietei si in parteneriat cu consultanti profesionisti: ,,Scopul este realizarea unui concept inedit, oferind stare de bine personalizata printr-o experienta totala, in care aromele, muzica si culorile sunt inteligent proportionate.”.

 

Contrar opiniei de mai sus, Nicolare Aron recomanda preluarea unui model de succes din strainatate:. Astfel, ,,,clientii au deja o garantie ca vor beneficia de servicii de calitate prin prisma brand-ului si vor apela cu incredere la acestea.”

 

Nicolae Capusan crede ca un factor esential este clarificarea asteptarilor intr-o faza initiala: ,,Spun adeseori ca SunGarden Golf & Spa Resort este un proiect special pentru mine, un proiect construit din inima, cu dedicare si pasiune ... Am visat sa construiesc un loc de evadare si relaxare in afara Clujului si totusi suficient de aproape incat sa fie la indemana doritorilor. Totusi, preluarea unui model predefinit poate fi o alternativa viabila cu riscuri diminuate din anumite puncte de vedere. Fiecare trebuie sa isi analizeze situatia curenta si obiectivul final.” 

 

Vitarium Spa

 

Cum explicati lipsa investitiilor masive in statiunile balneare deja consacrate? Credeti ca asocierea acestora cu conceptul de spa ar avea un impact negativ sau pozitiv?

 

Potrivit spuselor lui Nicolae Aron, General Manager Hiton Sibiu, investitorii sunt reticenti din acest punct de vedere din doua motive: asocierea acestor locatii cu ,,statiunile comuniste” nu ar aduce un succes scontat al afacerii, in ciuda unui proces de rebranding. In al doilea rand, renovarea poate implica in asemenea situatii costuri mai mari decat construirea din temelii a unei locatii noi. Totusi, asocierea cu conceptul de spa ar avea in opinia investitorilor, un impact pozitiv.

 

Nicolae Capusan ne indeamna sa nu uitam ca patrimoniul balnear autohton are un renume bun in tari precum Germania, Austria, Franta, Rusia si nu numai. Turismul balnear poate fi revitalizat prin proiecte bine coordonate si comunicare concertata. Din fericire, capitalul acesta de imagine s-a pastrat printre cunoscatorii care revin in Romania. 

 

Articolul a fost publicat in Brosura SPA Business 2012 - 2013.



Daca iti plac articolele de pe portalul despreSpa.ro, intregistreaza-te la newsletter aici

Afli toate noutatile SPA & Wellness!
In plus primesti gratuit 5 ebook-uri!

Brosura SPA Business 2014
Revista SPA & Wellness
Recent inregistrate
Distribuitori produse cosmetice

Distribuitori echipamente


pot utiliza Carduri / Vouchere Cadou SPA











Firme consultanta