Despre noi |  Contact      |       RO



DespreSpa pe Facebook DespreSpa pe Twitter Aboneaza-te prin RSS pentru a primi noutatile despre SPA si Wellness

Ambasador in Romania
Partener media in Romania

Rolul educatiei SPA in dezvoltarea pietei – interviu cu Andrei Simion

Translate 

24 iun 2014

Andrei Claudiu SimionQ: Care este rolul educatiei spa in dezvoltarea pietei? Cum stau lucrurile in Romania la acest capitol? Exista inca discrepante mari fata de strainatate?

 

A: Profesand in sfera spa de opt ani, am constientizat ca rezultatele obtinute in cariera mea se datoreaza in egala masura pregatirii profesionale si empatiei fata de client. O atentie deosebita o acord si detaliilor care intregesc atmosfera spa.

 

Iata cateva dintre observatiile pe care mi le-am „notat” cu privire la educatia spa de-a lungul carierei mele. In vederea cresterii calitatii serviciilor prestate de catre viitorii terapeuti, in ultimii patru ani s-au deschis numeroase scoli cu programe spa  in Romania:

 

• Nu voi aminti numele niciunei scoli sau vreunui consultant spa, deoarece acest articol se vrea constructiv. Voi incerca sa transmit experienta pe care mi-au relatat-o majoritatea clientilor spa din Romania (spa goers) cu care am avut ocazia sa dialoghez;

 

• Este de notorietate faptul ca terapeutii si cosmeticienii spa din Romania si din tarile unde segmentul spa s-a dezvoltat considerabil in ultima vreme nu sunt pregatiti la un nivel superior. Cred ca aceasta situatie se datoreaza lipsei de solutii concrete oferite de scolile de consultanta spa sau de programele de dezvoltare profesionala existente;

 

• Am observat ca multi dintre cei care profeseaza ca specialisti in Romania fie pe partea de consultanta, fie in management spa, desi detin centre spa, acestea nu sunt de renume, cu o semnatura aparte. Acest lucru spune foarte multe despre potentialul profesionistilor respectivi, astfel incat recomand prudenta in alegerea colaboratorilor in vederea deschiderii unui centru wellness si spa. Este de ajuns sa se urmareasca cifrele reale ale afacerilor acestor specialisti pentru a va face o idee despre potentialul financiar pe care il promit pentru viitoarea dumneavoastra afacere;

 

• Companiile de consultanta si management spa propun programe de contabilizare a investitiilor si castigurilor, analize ale veniturilor anuale,  protocoale spa neoriginale. Acestea sunt preluate de la centre spa deja consacrate in afara tarii, adaptate la cerintele si asteptarile unor segmente de clienti din acele tari, atent verificate in decursul multor ani de cercetare, dar care nu vor multumi vizitatorii spa din Romania, ale caror nevoi sunt diferite;

 

„Industria” spa nu ar trebui sa fie exclusiv o industrie a banilor, asa cum este privita de cei mai multi investitori de la noi si nu numai;

 

• Mie imi place sa spun ca spa-ul este o „industrie” a oamenilor pentru oameni;

 

• Spa-ul este locul in care oamenii au nevoie de relaxare. Pentru a putea oferi aceasta relaxare, foarte important este factorul uman;

 

• Investitiile substantiale ar trebui sa se faca in oameni, in abilitatile terapeutilor de a comunica, ar trebui sa se investeasca in dezvoltarea personala a angajatilor, in cursuri de mimica, de dialog, in cursuri de limbi straine, pentru a facilita astfel comunicarea cu clientii de pretutindeni. In acest mod se poate largi  potentialul afacerii, atat prin prisma cresterii calitatii serviciilor, cat si a castigurilor proprii;

 

• Orice castig reinvestit cu talent si pasiune se va intoarce insutit. Pasiunea si empatia fac diferenta in acest vast domeniu de activitate, nu numai calculele exacte si contabilizarea finantelor;

 

• Ca orice serviciu adus in folosul oamenilor, lumea spa are nevoie de profesionisti a caror latura umana este foarte pregnanta, are nevoie de terapeuti si cosmeticieni deja consacrati sau care doresc o dezvoltare personala continua. Bineinteles, aici intervine respectul si atentia angajatorului pentru angajatii sai. In ultimii ani, se remarca o migratie a angajatilor spa de la un centru la altul, in cautarea unor beneficii superioare celor pe care le oferea fostul angajator. Aceasta este o alta problema reala a segmentului spa. Foarte multi angajatori care se pretind lideri de piata, nu isi respecta obligatiile si indatoririle fata de angajati si colaboratori, iar rezultatele se observa, din pacate, in relatia acestora cu pasionatii si vizitatorii spa, in definitiv, clientii spa;

 

• Pentru ca lumea spa sa evolueze este nevoie de o abordare cu totul noua, este nevoie de responsabilitate si de dorinta de a creste impreuna cu clientii nostri;

 

• Nu poti pretinde ca esti lider de piata si deschizator de drumuri cand cifrele centrului spa pe care il detii sunt ingrijoratoare, cand acesta este declarat falimentar, iar tu continui sa apari in media ca specialist in consultanta spa. Nu poti pretinde ca esti consultant spa sau manager spa doar pentru ca ai urmat cursurile vreunei academii de profil neconsacrata, cele mai multe dintre acestea fiind cursuri online, fara nici o ora de pregatire practica. Atuurile si calitatile unui bun conducator  nu se rezuma la a fi doar un bun autodidact;

 

• Eficienta in consultanta si management spa consta tocmai in colaborarea specialistilor in fiecare dintre aceste domenii, creand un intreg;

 

• Nu poti fi un bun consultant spa si in acelasi timp un bun manager spa. Nu am intalnit nicaieri in lume vreun consultant spa care sa fie si un manager consacrat si, viceversa, si asta pentru ca un consultant spa are viziuni artistice, cladind un univers aparte. Pentru eficientizarea castigurilor unei afaceri spa apelam la pragmatismul unui om de cifre, unui matematician desavarsit. Rareori un bun terapeut spa devine un bun manager spa, iar un manager spa ar trebui sa colaboreze cu un bun consultant spa, construind o echipa de valoare impreuna cu acesta;

 

• Investitiile ar trebui realizate pe baza unui plan facut cu un consultant spa sau chiar mai multi. Ar fi ideal ca fiecare proprietar spa sa isi acorde sansa dialogului cu mai multi consultanti, urmand ca mai apoi sa traga concluziile potrivite si sa actioneze in folosul clientilor sai si al sau, deopotriva. Aceasta presupune costuri mai mari si o perioada mai indelungata pentru definitivarea proiectului, insa poate fi solutia catre un spa de succes.

 

Concret, recomand ca pasii pe care sa ii urmeze un consultant spa sa contina urmatoarele elemente:

 

• Ambient spa;

 

• Tinuta spa/atitudine si atmosfera spa (filosofia centrului);

 

• Primul contact angajat/client: dialog telefonic;

 

• Programarea angajatilor pentru serviciile ce urmeaza a fi oferite.

 

• Al doilea contact angajat/client: intampinare client;

 

• Tur centru;

 

• Acomodare client inaintea serviciilor programate (la venire, schimbat in vestiare, nu in camera de masaj, tratatie client);

 

• Introducere in terapii/cosmetica (se face o prezentare a serviciilor ce urmeaza a fi oferite);

 

• Pregatirea serviciului ce urmeaza a fi oferit clientului;

 

• Eticheta spa inaintea serviciilor ce urmeaza a fi oferite;

 

• Desfasurarea serviciilor (protocoale);

 

• Eticheta spa la terminarea serviciilor ce au fost oferite;

 

• Vanzare produse-servicii dupa terminarea terapiei/cosmeticii/tehnica vanzarii-must do;

 

• Programare viitoare a clientului;

 

• Eticheta spa “ramas-bun”/ “la revedere” client;

 

• Verificare cu clientul si cerere feedback, la o zi dupa efectuarea serviciilor.

 

Pentru o functionare corecta a acestui segment, le recomand  proprietarilor, managerilor  si consultantilor spa sa urmeze cursuri de specialitate din cadrul unor scoli recunoscute international. Cele mai multe dintre aceste scoli/asociatii ofera posibilitatea afilierii tuturor cursantilor, oferind sansa ca acestia sa fie cunoscuti in intreaga lume. O astfel de scoala este ISPA - International Spa Association, ale carei cursuri le-am urmat pe perioada sederii mele in Canada. Fiecare absolvent al cursurilor de management spa se va regasi in listele ISPA, putand sa-si ofere experienta in folosul dezvoltarii conceptelor spa in intreaga lume. Din pacate, niciunul din centrele spa din Romania nu figureaza ca membru al ISPA, la fel cum niciunul dintre managerii spa din tara nu se regaseste in cadrul acestor liste. Am facut aceasta recomandare tuturor centrelor spa cu care am colaborat pe perioada sederii mele in Romania, cu nici un rezultat pozitiv, insa.

 

In viziunea mea, interactiunea cu specialisti spa din lumea intreaga ar insemna un real folos pentru o crestere exponentiala in acest sens. Terapeuti si cosmeticieni consacrati, profesionisti, lideri ai echipelor din cadrul centrelor spa, vor face diferenta si vor creste potentialul unui segment atat de complex.

 

Tin sa precizez ca am incercat prin aceste randuri sa ofer o imagine cat mai realista asupra lumii spa, aducand  laolalta oamenii potriviti si atitudinea potrivita, care lipsesc intr-un procent insemnat si care afecteaza nu numai un segment specific de piata, ci un intreg sector, cel al turismului. 



Daca iti plac articolele de pe portalul despreSpa.ro, intregistreaza-te la newsletter aici

Afli toate noutatile SPA & Wellness!
In plus primesti gratuit 5 ebook-uri!

Brosura SPA Business 2014
Revista SPA & Wellness
Recent inregistrate

pot utiliza Carduri / Vouchere Cadou SPA











Firme consultanta