SPA si Wellness - DespreSpa.ro
 
Despre noi  |   Contact  |   Newsletter

 

Provocarile sectorului balnear - interviu cu Dl. Nicu Radulescu

Translate 

13 mai 2014

Dl. Nicu Radulescu1. Cum apreciati turismul balnear ca segment al pietei turistice internationale?

 Piata internationala a turismului balnear este intr-o continua crestere, specificul fiind patrunderea pe piata europeana dinspre pietele asiatice si americane a conceptului de balneo spa.

Pe piata europeana pe care o cunosc mai bine, daca acum cativa ani exista o pozitie conservatoare prin delimitarea sectorului balnear de cel de wellness, actualmente, aceste forme specifice turismului de sanatate sunt din ce in ce mai acceptate ca formulã, in cele mai multe cazuri contopindu-se in produse balneare din ce in ce mai variate si mai apreciate de piata. In principal, sectorul balnear se refera la utilizarea in scop terapeutic a resurselor naturale pentru mentinerea starii de sanatate si a cresterii performantelor in lupta cu stress-ul, inamicul nr 1 al omului modern. Deci, contextul international este favorabil turismului balnear, acest sector fiind in mod indiscutabil intr-o crestere continua.

2. Cum apreciati turismul balnear ca segment al pietei turistice nationale?

Pentru piata interna, turismul balnear este din pacate receptat ca un turism destinat in mare parte celor varstnici explicabil prin faptul ca in perioada comunista  s-au construit multe stabilimente balneare destinate cu precadere pensionarilor.

Pe de alta parte, lipsa de educatie pentru sanatate, combinata cu neintelegerea fenomenului de preventie, a facut ca o parte a populatiei si mai ales populatia tanara, sa nu perceapa statiunile balneare ca fiind extrem de utile in special in faza de inceput a anumitor afectiuni. Totusi, in ultimul timp, in special in urma unor investitii si a modernizarii unor hoteluri cu specific balnear, se intrevad unele rezultate pozitive in acest domeniu cu conditia insa ca sa existe oferte si pentru petrecerea timpului liber. Piata interna, desi intr-o conjunctura favorabila generata de o crestere a cererii interne, nu este inca pregatita suficient pentru a face fata concurentei externe. Aici trebuie sa mai lucram inca pentru a oferi produse combinate, inovative, branduri vechi sau mai noi, care sa intinereasca produsul balnear romanesc: sa-i dea vigoare, forta.

3. Cum apreciati potentialul Romaniei la acest capitol, in raport cu alte state europene?

Aici stam foarte bine. Resursele naturale sunt din abundenta, ne putem lauda cu circa 1/3 din apele minerale ale Europei, precum si gradul de dispersie a factorilor naturali de cura pe tot cuprinsul tarii. La aceasta varietate se mai adauga si unicitatea lor (mofetele, spre exemplu, se gasesc numai aici, in Romania).

4. Care sunt principalele atuuri ale ofertei balneoclimaterice autohtone la momentul actual?

Pentru clientii care vin din motive medicale: daca vorbim despre oferta clasica romanesca, respectiv baile carbogazoase, impachetarile cu parafina, impachetarile cu namol etc, acesta este cunoscuta si respectata atat de plan intern cat si international, nu numai datorita calitatii factorului terapeutic natural, cat mai ales, actului medical recunoscut ca fiind de calitate. De fapt, dupa calitatea si varietatea factorilor naturali, un alt atu important este in mod indiscutabil calitatea serviciilor medicale. Din pacate, imbatranirea personalului medical, conduce astazi la serioase probleme intrucat medici tineri cu specializarea de balneo fizio terapie sunt foarte putini. Exista o preocupare pentru o serie de programe care sa combine actiunea factorilor de curã cu modalitati de petrecere a timpului liber precum si terapii complementare care sa poata sa raspunda nevoilor acestei piete.

In ultimul timp, constatam o crestere a solicitarilor pentru programele balneare ce includ proceduri care sa conduca la schimbarea stilului de viata. Sunt din ce in ce mai multi oameni cu functii de raspundere, manageri de top in companii, care preferã programe pentru ei si pentru angajatii lor (ma refer inclusiv la teambuilding-uri), preferand statiunile balneare pe care le considera adevarate oaze de sanatate.

5. Care sunt principalele puncte slabe ale ofertei balneoclimaterice autohtone la momentul actual?

In primul rand, lipsa agrementului. La acest capitol cred ca stam mai rau decat in perioada interbelica. Pentru ca atunci, fiecare statiune de rand „intai” cum erau numite, dispunea de un cazino, de fanfara, de scoli si gradinite pentru copiii celor care veneau in statiuni, si de cinematograf. Era asadar o oferta mult mai bogata decat acum. Aceste investitii, alaturi de cele care vizeaza iluminatul, canalizarea, starea generala a parcurilor, ar trebui sa revina indiscutabil in sarcina statului. Din pacate, pana in momentul de fata, acest sector a fost lasat mai mult la indemana sectorului privat, care nu a avut motivatia investitiilor de acest gen. Pe de alta parte, oferta balneara romaneasca actuala, nu pune inca in valoare cu perseverenta si indrazneala brandurile deja consacrate pentru tratamente (gerovital, pell amar etc.). Aceste branduri trebuiesc reintroduse in regim de urgenta pentru a da consistenta si unicitate produselor romanesti. Deci rebrandingul aici ar trebui sa fie o preocupare majora pentru acest domeniu. De fapt, daca ne uitam cu atentie, nici nu avem in tara tur operatori strict specializati pe turism balnear. Agentiile noastre de turism vand de toate fara a merge pe o nisa anume, fara a lupta pentru sectorul balnear unde exista un potential de crestere enorm. Chiar daca avem unele progrese in acest domeniu nu putem fi multumiti de rezultatele de pana acum.

Alta problema este faptul ca in pachetul de servicii tratamentul medical reprezinta o pondere de circa 10%. Insuficient si nejust, intrucat ne vindem exact produsul cel mai important la un pret la care abia ne recuperam costurile. Aceasta problema va putea fi rezolvata in timp, crescand astfel sansele noastre de a ne recupera mai usor investitiile si nu in 10 – 15 ani cum se intampla in momentul de fata.

6. Cum apreciati evolutia pietei in urmatorii ani?

Eu cred si sper (si nu neaparat pentru ca sunt presedintele acestei organizatii) sa se confirme cele spuse de mine, ca turismul balnear reprezinta sansa Romaniei. Este un turism care, pentru a fi dezvoltat ar trebui sa fie o prioritate nationala pentru tara, toate ministerele trebuind sa-si aduca aportul la punerea in opera a acestui deziderat.

Cu toate aceste impedimente, eu consider ca in foarte scurt timp, oamenii politici se vor trezi si vor pune umarul facand un efort urias pentru dezvoltarea acestui sector crucial, nu numai pentru turismul romanesc, ci mai ales pentru imbunatatirea starii de sanatate a romanilor. Avem la indemana resurse naturale capabile sa reduca substantial consumul de medicamente, reducand astfel substantial cheltuielile la bugetul de stat.

7. Investitori romani versus investitori straini. Care ar fi un raport „sanatos” intre cele doua parti?

Cu totii vrem investitii straine cat mai importante, numai ca daca ne uitam in istorie, stabilimentele balneare s-au construit cu eforturi nationale. De ce? Pentru ca resursele solului si subsolului, prin legea minelor, sunt in proprietatea statului roman. Iar stramosii nostri ne-au dat o lectie in ceea ce priveste modul in care au construit stabilimente de curã destinate sanatatii. Deci in continuare cred ca vor predomina investitiile realizate de catre investitori romani insa, in conditiile in care statul ar acorda facilitati fiscale, raportul s-ar putea inversa in favoarea strainilor intrucat, ele ar deveni atractive si eficiente pentru straini (un exemplu ar fi investiile facute de catre rusi in statiunea Carlo Vivary si in alte statiuni).

8. In ce masura incurajeaza statul evolutia turismului balnear?

Va spuneam la intrebarea anterioara ca in istoria balneara a Romaniei statul a sprijinit extraordinar acest sector. Este de altfel cel mai important sector turistic in care statul ar trebui sa se implice, atat legislativ, cat si prin sprijinirea primariilor din zonele balneare. Din pacate, exista probleme nerezolvate printre care cea mai importanta este inexistenta parteneriatului public – privat din statiunile balneare cat si inexistenta oricarei facilitati acordate sectorului. Upgradarea unui hotel de circa 100 de camere din sectorul balnear de la 2 la 3 stele, costã intre 5 si 7 milioane de EUR. Iar nivelul taxelor si impozitelor locale sunt de aproximativ 100.000 EUR/an. Deci platim cu bani grei cutezanta de a investi in acest sector.

9. Exista in Romania demersuri cu privire la cercetarea balneara? In caz afirmativ, ce considerati ca ar fi important de mentionat in legatura cu acest subiect?

Dupa cate stiu, nu existã o preocupare majora in acest sens, doar anumite proiecte realizate de catre institutul national de recuperare, medicina fizica si balneo climatologie. Dar poate ma insel, intrucat exista si preocupari in mediul academic. Dar stiu ca organizatia noastra si-a aratat disponibilitatea de a realiza proiecte in acest domeniu in parteneriat cu alte institutii.

Suntem in discutii pentru un proiect pe cercetare si probabil ca ar trebui sa ne preocupe mult mai serios acest domeniu intrucat el este vital activitatii noastre. Si aici cred ca lipsa medicilor specialisti in balneologie sau in balneo fizio terapie este un impediment in realizarea unor proiecte de cercetare.

Sunt niste preocupari in acest domeniu la nivelul statiunii Sovata, dar este foarte putin fata de nevoia reala a sectorului.

10. In ce masura considerati ca inovatia ar putea fi un factor-cheie in dezvoltarea turismului balnear? Credeti ca este nevoie de o sincronizare cu tendintele europene/mondiale in vederea evolutiei acestui segment?

Categoric da. Dar cum cercetarea este legata strans de inovare, putem trage singuri concluzia. Probabil ca ar trebui sa avem discutii pe aceasta tema cu Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) pentru ca impreuna sa putem gasi solutii in vederea atragerii de fonduri europene pentru aceste proiecte. Cred de asemeni ca o preocupare mai intensa pentru inovare ne-ar aduce mai aproape de performanta si de tendintele pietei europene. De asemeni, implicarea Romaniei in proiectele mari europene, programul Calypso destinat turismului social, cel destinat copiilor cu probleme de obezitate (Obesity Children) si alte programe destinate seniorilor activi ar fi de natura sa ne aduca mai aproape de trendul european. Dupa cum stiti, OPTBR detine pozitia de vice presedinte in cadrul ESPA (European SPA ASSOCIATION), fiind o pozitie care ne ofera multe oportunitati.

11. Care considerati ca sunt cele mai importante resurse/izvoare naturale ale Romaniei?

Absolut toate resursele noastre sunt recunoscute ca fiind de exceptie: namolul de Techirghiol, Amara, lacul Ursu – avem o varietate extraordinara de peloizi, ape minerale si ape sulfuroase, avem sulfatarii si mofete care fac adevarate minuni. Din pacate nu reusim sa le imbracam frumos si sa le promovam cum ar face alte tari in locul nostru. Unicitatea si complexitatea factorilor terapeutici naturali de la noi din tara sunt cunoscute peste tot. Dispunem si de  varietate climatica, de la aerul marin pana la cel puternic ozonat din munti la care se adauga peisajele extraordinare. Dar din pacate nu reusim sa facem ce ar trebui pentru promovarea produselor turistice. Suntem norocosi in schimb pentru ca Printul Charles a reusit sa faca intr-un timp foarte scurt ceea ce n-au reusit sa faca politicienii la un loc dupa 1989. Se pare ca suntem o tara norocoasã de vreme ce ni se face publicitate gratuita de oameni cu totul si cu totul speciali... 

12. Cum apreciati deschiderea sectorului medical fata de posibilitatea tratamentului prin terapii alternative (cele aflate in legatura cu balneologia)? Exista o colaborare in acest sens?

Da. In ultimul timp as spune ca da. Daca pana acum cativa ani exista un conservatorism in aceasta privinta, in ultimii 2 ani observ cu bucurie o schimbare de atitudine si o maleabilitate mai pronuntata a sectorului medical prin acceptarea terapiilor alternative in completarea actului medical in statiunile balneare.

13. Care credeti ca ar fi pasii necesari pentru ca turismul balnear sa đevina un punct forte al turismului autohton (cu referire la turistii straini)?

O promovare inteligenta si eficienta in media internationala, folosind si forta diasporei romanesti din strainatate, realizarea si implementarea unei strategii nationale care sa aiba la baza o lege a turismului acceptata si insusita de parlamentul Romaniei pe o perioada de minim 3 mandate, renuntarea la tonul declarativ privind prioritatea turismului balnear, si implementarea de urgenta a unui concept nou, bazat pe obiective, pe termene precise, stabilindu-se cu exactitate cine raspunde. Turismul balnear nu poate fi dezvoltat decat prin implicarea totala a statului si masuri ferme care sa aduca acest segment in prim planul economiei romanesti. Nu trebuie ca uitam investitiile in acest domeniu se fac pe resurse si ca aceste resurse nu ni le ia nimeni: raman aici la noi, depinde de noi cum le exploatam.

14. Cum arata din punctul dumneavoastra de vedere reforma ideala in cadrul acestui segment?

Reforma in acest domeniu nu poate fi facuta in afara reformei generale a tarii. Acest lucru ar trebui sa se produca atunci cand toata lumea va constientiza ca aceste ape minerale, termale, namoluri etc. ne-au fost date spre binele nostru si pentru a fi folosite pentru sanatatea noastra. Reforma trebuie sa inceapa din noi dupa ce vom constientiza ca toate aceste daruri naturale ne-au fost incredintate ca o binecuvantare. Si daca Napoleon Bonaparte si-a trimis carele sa-i aduca apele tamaduitoare de la Caciulata pentru boala de stomac de care suferea, noi de ce n-am constientiza valoarea acestor ape tamaduitoare pe care le avem la indemana?

Daca trei mari suverani, respectiv Carol al Doilea, Alexandru I al Serbiei si imparatul Franz Joseph al Austriei s-au intalnit la inaugurarea Canalului de la Portile de Fier, nu la Severin, cum ar fi fost normal, ci in frumoasa statiune Herculane, nu este oare un motiv de mandrie nationala care sa ne faca constienti de valoarea istorica a statiunilor noastre? Si sunt multe alte motive de mandrie pe care le avem, suficiente incat sa ne faca sa redam stralucirea de alta data a statiunilor noastre balneare. La cati bani s-au risipit pe lucruri inutile, refacerea statiunilor noastre balneare ar fi trebuit, si trebuie sa fie o prioritate permanenta. Dar poate cineva va intelege acest lucru. Eu sunt optimist.

Interviul a fost publicat in Brosura Spa Business 2014.



Daca iti plac articolele de pe portalul despreSpa.ro, intregistreaza-te la newsletter aici

Articole similare


Lacul Ursu din Sovata, cel mai bun medicament pentru afectiunile ginecologice

Asezata la poalele Muntilor Ghiurghiului, la o altitudine de 475-600 m, statiunea montana Sovata este un loc recunoscut la nivel european mai cu seama pentru prezenta lacurilor sarate din zona, fiind mentionata drept spatiu curativ inca din 1597, cu toate ca abia in 1950 devine statiune balneara. ...
Lacul Ursu din Sovata, cel mai bun medicament pentru afectiunile ginecologice - Turism medical balnear

O vacanta pentru trup, minte si spirit la Ana Aslan Health Spa

Nici o vacanta nu ar fi completa, daca nu am integra cel putin o zi la spa. Pentru ca adevarata relaxare vine din grija fata de trup, minte si spirit. Sau, cum spunea Platon “the part can never be well unless the whole is well”....
O vacanta pentru trup, minte si spirit la Ana Aslan Health Spa - Turism medical balnear

Baile Tusnad - vacanta de reconectare cu natura

Ce spuneti de o vacanta care sa ne reconecteze cu natura, cu noi si care sa ne reincarce bateriile sau care sa ne intinereasca?...
Baile Tusnad - vacanta de reconectare cu natura - Turism medical balnear


Ambasador in Romania


Partener media in Romania


Afli toate noutatile SPA & Wellness!
In plus primesti gratuit 5 ebook-uri!



harta
banner





Cadoul perfect

" Sunt sefa Comitetului de Parinti la clasa a VIII-a A si am avut o idee pe care as vrea sa o impartasesc cu toti ceilalti ..."

Monica Blaga , Cluj-Napoca

Voucherul despreSpa este cadoul perfect pentru mine!

" Intr-un moment cu multa tensiune si stress, frustrari acumulate dar mai ales dupa multa multa munca, am primit un voucher ..."

Roxana Penciu , Bucuresti

O experienta placuta!

" Am primit cadou un voucher in valoare de 200 lei si a doua zi am intrat pe site pentru a vedea centrele partenere in care ..."

Holban Codruta , Bucuresti

E minunat ca le putem folosi oriunde in tara

" In primul rand vreau sa multumesc echipei despre spa.ro pentru articolele interesante, de unde am invatat multe lucruri si ..."

Lavinia Vlahu , Brasov

Email-voucher spa, super cadou – foarte tare surpriza!

" Ieri a fost ziua mea de nastere. Mi-am luat o zi de concediu, fara un program, vroiam doar sa ma relaxez. La prima ora am ..."

Mariana Daviduta , Craiova

BaliSpa- Cornu

" Am fost la BaliSpa - Cornu; recomand cu mare drag ... locatia superba, oameni minunati, servicii de 5*. Am beneficiat de un ..."

Daniela Ganea , Bucuresti

Gift Card

" Buna ziua, Fiind ziua de nastere a unei persoane foarte dragi familiei,ma gandeam ce cadou/surpriza i-ar aduce un zambet si ..."

Corbu , Bucuresti


Recent inregistrate